Is paus Franciscus homo-heresie binnen de Kerk aan het toestaan?
Symbolische ontploffing: Duitse kerkelijke zegeningen voor koppels van hetzelfde geslacht leiden tot openlijke opstand.
Op 31 oktober 1517 spijkerde Maarten Luther, een monnik zonder kerkelijke roeping, zijn smaadschrift van opstand aan de deur van de Allerheiligenkerk in Wittenberg, Saksen.
Hoewel alles al was voorbereid op deze opstand, ontketende dat symbolische gebaar uit de boezem van de katholieke Kerk de afvalligheid van een groot deel van Europa.
Tegen die tijd hadden de universiteiten subjectivistische filosofieën onderwezen die, door de werkelijkheid te ontkennen, de waarheid ontkenden. Een deel van de geestelijkheid had een werelds karakter gekregen en sloot zich aan bij de nieuwe doctrines. Op hun beurt had een begerige en decadente adel een oogje op de bezittingen van de Kerk.
Karel V, een zwakke katholieke keizer, en Leo X, een renaissancepaus die zich meer met politiek en pleziertjes bezighield, lieten de opstand voortwoekeren.[1]
Een nieuw symbolisch gebaar: Homoseksuele "koppels" zegenen
Na vijf eeuwen laaide het vuur van de opstand weer op.
Op 22 februari antwoordde de Congregatie voor de Geloofsleer (CDF) afwijzend op een vraag (dubium) over de rechtsgeldigheid van het zegenen van homoseksuele verbintenissen. Paus Franciscus had dat antwoord goedgekeurd.[2]
Individuele verklaringen van bisschoppen, priestergroepen en theologen begonnen onmiddellijk te verschijnen en bereidden het terrein voor op een openlijke daad van verzet tegen het Geloof.
Op 10 mei 2021 zegenden katholieke priesters en diakens - met de actieve of passieve steun van bisschoppen - paren van hetzelfde geslacht in zo'n 100 kerken in Duitsland, naar verluidt in zo'n 80 steden. Het was een daad van openlijke rebellie[3] tegen de Heilige Stoel, die deze daad had veroordeeld.
Zoals Luther in 1517 zijn 95 stellingen aan de kasteeldeur van de kerk in Wittenberg (Saksen) spijkerde, was de ongeoorloofde massale kerkelijke inzegening van homoseksuele paren, meer dan alleen het tegenspreken van de verklaring van de Congregatie voor de Geloofsleer, een gebaar vol symboliek. Het was een openlijke ontkenning van de eeuwige leer van de Kerk dat elke seksuele daad die strijdig is met de doeleinden van het huwelijk, en vooral de tegennatuurlijke daad, zeer ernstige zonden zijn. Zij die zich bevinden in een affectieve verbintenis die in strijd is met de wet van God en de natuurwet, verkeren in een objectieve staat van zonde en zijn in opstand tegen de Schepper. Zoals het CDF-document stelt, is het niet geoorloofd deze zondige manier van leven te zegenen.
De uitspraak van het CDF lijkt de aanleiding te zijn geweest
Sinds enige tijd zegenen slechte katholieke priesters overal koppels van hetzelfde geslacht. De meeste bisschoppen en het Vaticaan zijn volkomen passief gebleven en hebben er schijnbaar niets van gemerkt.
De plotselinge tussenkomst van de Congregatie voor de Geloofsleer van het Vaticaan doet ons afvragen of de raadpleging (dubium) en het negatieve antwoord van februari niet een listige zet was om de Heilige Stoel uit te lokken tot een officiële uitspraak over deze zaak. Een uitspraak die de reeds voorbereide opstand zou ontketenen.
In de nasleep van de openlijke opstand van 10 mei is er geen nieuws dat paus Franciscus of de Congregatie voor de Geloofsleer ook maar één rebel disciplinair heeft gestraft. Er is geen nieuws dat zij zich hebben uitgesproken tegen deze openlijke ontkenning van de katholieke moraal en leer, laat staan dat zij adequate maatregelen hebben genomen om er een eind aan te maken. Er is geen nieuws dat een gewone pastoor in zijn bisdom een eigenzinnige priester die zegeningen geeft aan homoseksuele paren, disciplinair heeft gestraft.
Het stilzwijgen en het uitblijven van disciplinaire maatregelen spreekt boekdelen. De vraag die zich opdringt is of de passiviteit van de paus zal leiden tot de consolidatie van deze ketterij zoals dat gebeurde met het protestantisme in de tijd van paus Leo X. Met andere woorden, de homoseksuele zonde wordt genormaliseerd en in de Kerk van vandaag als een voldongen feit aanvaard.
Dat is des te meer te vrezen omdat paus Franciscus door woorden en houding actieve homoseksuelen niet alleen tolerantie maar ook steun heeft betoond, te beginnen in 2013, met de beroemdste vijf woorden van zijn pontificaat: "Wie ben ik om te oordelen?"[4] Na andere goedkeurende gebaren,[5] verdedigde hij opnieuw de legalisering van "burgerlijke unies" tussen mensen van hetzelfde geslacht in een interview dat in 2020 werd vrijgegeven, nadat hij dat jaren eerder al had gedaan in Argentinië toen hij kardinaal-aartsbisschop van Buenos Aires was.[6]
Homo-heresie van vandaag
De doctrinaire verdediging van de homoseksuele zonde of het "huwelijk" tussen mensen van hetzelfde geslacht is een morele ketterij die "homo-heresie" wordt genoemd.
De Poolse theoloog pater Dariusz Oko, professor in de theologie aan de Pauselijke Academie van Krakau en de Johannes Paulus II Universiteit, definieert deze nieuwe ketterij als volgt: "Homo-heresie is een afwijzing van het leergezag van de Katholieke Kerk over homoseksualiteit. Voorstanders van homo-heresie aanvaarden niet dat de homoseksuele neiging een persoonlijkheidsstoornis is. Zij betwijfelen of homoseksuele handelingen in strijd zijn met de natuurwet en zijn voorstander van het priesterschap voor homoseksuelen. Homo-heresie is een kerkelijke versie van homoseksualiteit."[7]
Het leergezag van de Kerk heeft altijd vanuit Schrift en Traditie de waarheid geleerd dat homoseksuele praktijken, zoals alle geconsumeerde lustzondes, een ernstige zonde zijn. Het is echter niet zomaar een doodzonde, maar een van de vier die "naar de hemel schreeuwt om wraak".[8] Het ontkennen van deze waarheid is ketterij, wat een "hardnekkige ontkenning of hardnekkige twijfel is na het ontvangen van het doopsel aan een waarheid die geloofd moet worden door het goddelijke en katholieke geloof" (Can. 751).
Parallel aan de massale kerkelijke inzegeningen van homoparen op 10 mei, publiceerde een groep theologen een manifest waarin zij trachtten hun valse leer te rechtvaardigen.[9] Dit document is onder meer ondertekend door de beruchte zuster Jeannine Gramick, een medeoprichtster van New Ways Ministry die in 1999 door de Congregatie voor de Geloofsleer werd veroordeeld omdat zij ontkende dat homoseksuele handelingen intrinsiek slecht zijn.[10] Onder de medeondertekenaars is de schandalige mgr. Krzysztof Charamsa. In 2015 werd hij ontslagen uit zijn CDF-post nadat hij, samen met zijn homoseksuele partner, een interview had gegeven voor de Poolse documentairefilm Artikel 18.[11]
De argumentatie van homo-heresie theologen is dezelfde als die van het modernisme: Kerkelijke dogma's moeten evolueren en meegaan met de cultuur van de moderne wereld.[12]
Standvastig in het geloof
In deze zeer moeilijke situaties moeten we de apostolische leer van Petrus volgen. Hij spoort ons aan "weerstand te bieden ... standvastig in het geloof", want "de God van alle genade, die ons geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, zal u, nadat gij een weinig geleden hebt, volmaken, bevestigen en oprichten" (1 Petr. 5,9, 10).
Laten wij ons niet laten ontmoedigen door de apocalyptische beproevingen in deze Kerkcrisis. Onze Heer waakt over Zijn Kerk en zal niet toestaan dat zij wordt overheerst door de geïnfiltreerde machten van het kwaad. Zijn woorden in het Evangelie zelf verzekeren ons daarvan.
Wij putten moed uit het feit dat Onze Lieve Vrouw zelf in Fatima heeft beloofd dat haar Onbevlekt Hart zal zegevieren. Wij vertrouwen op haar, de Allerzuiverste Maagd, die als enige alle ketterijen verplettert. Deze nieuwe ketterij, die de zonde verheerlijkt waarvoor Sodom en Gomorra door het vuur werden vernietigd, zal zij vermorzelen.[13]
Voetnoten
1. "Dat Leo X, in de ernstigste van alle crises die de Kerk bedreigden, er niet in slaagde de juiste gids voor haar te zijn.... Hij herkende noch de ernst van de situatie, noch de onderliggende oorzaken van de opstand. Krachtige hervormingsmaatregelen hadden een doeltreffend tegengif kunnen zijn, maar de paus was diep verstrikt in politieke zaken en stond toe dat de keizerlijke verkiezing de opstand van Luther overschaduwde; bovendien gaf hij zich ongebreideld over aan zijn geneugten en begreep hij niet ten volle de plichten van zijn hoge ambt". Klemens Löffler, "Paus Leo X," in The Catholic Encyclopedia, Vol. 9, (New York: Robert Appleton Company, 1910). Op 16 mei 2021 ontleend aan New Advent op http://www.newadvent.org/cathe....
2. Zie Luiz Sérgio Solimeo, "Paus Franciscus keurt Curienota goed die 'huwelijk' tussen personen van hetzelfde geslacht veroordeelt, terwijl hij beruchte homoseksueel benoemt in pontificale commissie," TFP.org, 7 april 2021, https://www.tfp.org/pope-franc....
3. Christoph Strack, "Katholieke gemeenten verheugen zich over opstandige inzegening van paren van hetzelfde geslacht," DW.com, 11 mei 2021, https://www.dw.com/en/catholic....
4. Tracy Connor, "'Wie ben ik om te oordelen': De krachtigste zin van de paus in 2013," NBC News, https://www.nbcnews.com/news/w....
5. Zie video van paus Franciscus die een koppel van hetzelfde geslacht omhelst in de Vaticaanse ambassade in Washington, D.C., Eamon Javers, "Pope Francis Met Gay Couple Yayo Grassi and Iwan Bagus During His Time in U.S., " CNBC, 2 okt. 2015, https://www.nbcnews.com/storyl...; John Henry Westen, "Homoseksuele activist Elton John: Paus Franciscus 'is mijn held,'" LifeSiteNews.com, 29 okt. 2014, https://www.lifesitenews.com/n...; John Henry Westen, "Paus Franciscus noemt vrouw met geslachtsveranderende operatie een 'man' en noemt partners 'getrouwd,' LifeSiteNews.com, 3 okt. 2016, https://www.lifesitenews.com/n...; Claire Giangravé, "Paus Franciscus bemoedigt non die transgemeenschap in Argentinië helpt," Religion News Service, 25 aug. 2020, https://religionnews.com/2020/....
6. CNA Staff, "Paus Franciscus roept op tot Civil Union Law for Same-Sex Couples, in Shift from Vatican Stance," Catholic News Agency, 21 okt. 2020, https://www.catholicnewsagency.... Zie ook Luiz Sérgio Solimeo, "Paus Franciscus onderschrijft Civil Unions voor paren van hetzelfde geslacht, maar iets dat intrinsiek slecht is, kan geen voorwerp zijn van wettelijke rechten," TFP.org, 4 dec. 2020, https://www.tfp.org/pope-franc....
7. Marco Tosatti, "L'Omoeresia nella Chiesa attuale," 13 nov. 2014, https://kairosterzomillennio.b....
8. Dom Gregory Manise, O.S.B., s.v. "Zonden die naar de hemel roepen om wraak," in Dictionary of Moral Theology, comp. Francesco Kardinaal Roberti, ed. Pietro Palazzini, trans. Henry J. Yannone (Westminster, Md.: Newman Press, 1962).
9. "Academic Statement on the Ethics of Free and Faithful Same-Sex Relationships," geraadpleegd op 19 mei 2021, https://www.wijngaardsinstitut....
10. "De Congregatie voor de Geloofsleer is verplicht om voor het welzijn van de katholieke gelovigen te verklaren dat de standpunten van zuster Jeannine Gramick en pater Robert Nugent met betrekking tot het intrinsieke kwaad van homoseksuele handelingen en de objectieve stoornis van de homoseksuele neiging doctrinair onaanvaardbaar zijn, omdat zij niet getrouw de duidelijke en constante leer van de Katholieke Kerk op dit gebied overbrengen." Congregatie voor de Geloofsleer, "Mededeling betreffende Zuster Jeannine Gramick, SSND, en Pater Robert Nugent, SDS," 31 mei 1999, https://www.vatican.va/roman_c....
11. Stephanie Kirchgaessner, "Ex-Vaticaan ambtenaar Krzysztof Charamsa: 'Ik ben een homo. I'm not a monster," The Guardian, 28 okt. 2015, https://www.theguardian.com/wo....
12. "Academic Statement on the Ethics of Free and Faithful Same-Sex Relationships," voorwoord.
13. Gen. 19:24-25. Voor een goed gedocumenteerde studie van de katholieke leer over dit onderwerp, zie TFP Committee on American Issues, Defending a Higher Law: Why We Must Resist Same-Sex "Marriage" and the Homosexual Movement (Spring Grove, Penn.: The American Society for the Defense of Tradition, Family, and Property, 2004). Om dit boek in pdf-formaat te downloaden, ga naar https://www.tfp.org/images/boo....